Beneficiile Tai Chi: O perspectivă științifică

Multe dintre afecțiunile cu care umanitatea s-a confruntat dealungul timpului au fost eradicate datorită metodelor din medicina modernă.  În ziua de astăzi, omul contemporan se îndreaptă tot mai mult mai degrabă spre prevenție decât spre tratament, spre servicii de asigurare medicală solidă. Aici intervin și modelele tradiționale de tratament sau prevenție a bolilor, care, se bucură în mare parte de efecte demonstrate științific. Ca de exemplu, Tai Chi Chuan, o serie de mișcări ritualice care provin artele străvechi taoiste ale vindecării și creșterii spirituale.

Orientarea chinezilor de a înțelege organismul uman ca un tot, din punct de vedere holistic implică și un nivel mai adânc de înțelegere și senzitivitate. Conceptul ”Qi”, o energie subtilă care precede corpul fizic, determină sănătatea umană. Qi-ul se poate manifesta în trei moduri:

  • armonic
  • dizarmonic
  • stagnant
QI ARMONIC QI DIZARMONIC & QI STAGNANT
  1. Puls normal
  2. Lipsă dureri sau dureri cu intensitate redusă
  3. Vitalitate, energie, poftă de viață
  4. Bucurie și pace interioară
  5. Recunoștință și mulțumire de sine
  6. Simț al umorului
  7. Limbă de culoare roz
  8. Virilitate, libido crescut
  1. Oboseală
  2. Stress, tensiune
  3. Frică, furie, anxietate, atacuri de panică
  4. Răceală
  5. Criticism
  6. Emotivitate crescută, stări afective alternante
  7. Lapsusuri și overthinking
  8. Lipsa apetitului sexual

Tai Chi pe înțelesul tuturor

Tai Chi-ul cuprinde următoarele opt elemente importante pe care orice practicant le experimentează:

  1. Conștientizare: adică mindfulness sau atenție conștientă, deliberată asupra respirației, corpului, senzațiilor care se succedă în timpul practicii;
  2. Intenție: unelte specifice precum imageria mentală sau imaginația au un efect terapeutic și contribuie la starea de bine;
  3. Integrare și unitate: integrarea mai multor structuri diferite, sisteme fiziologice, aptitudini precum coordonarea și echilibrul sunt îmbunătățite în timp;
  4. Relaxare activă: mintea se relaxează pe diferite niveluri, până în profunzime, de aceea este considerat o formă de meditație în mișcare, în care se activează undele cerebrale alfa și theta;
  5. Forță și flexibilitate: practica Tai Chi este paradoxală, se obțin efecte mai multe, cu mișcare mai puțină și mai lentă spre deosebire de exercițiile de tip aerob, mai mult forță cu mai puțin efort, iar echilibrul devine mai bun, tendoanele își recapătă maleabilitatea iar oasele duritatea;
  6. Respirație naturală: datorită îmbunătățirii funcției aparatului respirator, se obține o sănătate mai bună a organelor inerne și totodată a sistemului nervos;
  7. Relații sociale: abilitățile de interacțune și comunicare se îmbunătățesc în cadrul cursurilor, iar persoanele își exersează aptitudinea empatiei și asertivității;
  8. Spiritualitate integrată: Tai Chi înseamnă un echilibru, o sinergie între minte, corp și spirit.

Tai Chi & Yoga în Corporații

Cercetătorii din clinica Mayo au analizat corelația dintre nivelul de stress și calitatea vieții pe un eșantion de cca. 13,000 de angajați ai unui centru wellness. Aceștia au fost chestionați în legătură cu:

  • stress-ul resimțit
  • calitatea individuală a vieții fiecăruia
  • comportamente adaptative
  • obiceiuri sănătoase

Peste 2,000 de angajați au sugerat faptul că posedă niveluri mari de stress, stare de sănătate mai slabă, calitatea vieții la fel, oboseală crescută și stări cașectice, presiune sangvină ridicată și niveluri de colesterol și zahăr în sânge și pe deasupra mulți erau și supraponderali. Cercetătorii au considerat în urma studiului că programele bazate pe reducerea stress-ului, yoga și tai chi schimbau total paradigma.

Aproximativ 2/3 din companiile americane adoptă astfel de programe de wellness datorită beneficiilor numeroase pe care le aduce. Din acestea amintim:

  1. Coping cu stress-ul
  2. Echilibru viață profesională-viață personală
  3. Spiritualitate
  4. Reziliență
  5. Valori de viață și etică
  6. Stare de bine și fericire
  7. Eficiență la locul de muncă și productivitate crescută
  8. Reducerea incidenței bolilor cardiovasculare și a riscurilor aferente
  9. Reducerea stărilor depresive, anxietății și atacurilor de panică

Între anii 2011 și 2015 au fost alocați cca. 200 milioane $ de către statul american pentru a suporta cheltuielile companiilor în dezvoltare de a-și permite să acceseze programe corporate wellness. A investi într-un program corporate wellness este o idee genială din mai multe motive, după cum menționează un studiu din anul 2010 din Harvard Business Review, pentru că are efecte ambivalente, atât asupra angajaților cât și a afacerii în sine (e.g. scade riscul atacurilor cardiace iar firmele nu mai sunt nevoite să plătească pentru angajații spitalizați; crește semnificativ productivitatea etc.)

La cursurile de Primordial Tai Chi, veți găsi una dintre cele mai simple modalități de a cultiva liniștea, de a vă reduce stress-ul și a vă îmbunătăți sănătatea și relația cu corpul dumneavoastră. Cursurile durează două zile, forma este extrem de simplă și un alt motiv pentru care să vă bucurați, există un grup de practică constant unde puteți interacționa cu oameni cu care împărtășiți experiențe și impresii.

Bibliografie:

Wayne P. & Fuerst M. (2013). The Harvard Medical School Guide to Tai Chi: 12 Weeks to a Healthy Body, Strong Heart, and Sharp Mind. Harvard Health Publications.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *