Cum să trăiești frumos (I)

Zilele trecute anunțam o postare pe pagina mea de Facebook care privea aplicativitatea premisei: ”Ziua bună, se cunoaște de dimineață”. Pentru că este mai bine să avem un ritual al dimineții care să ne binedispună, să stimuleze starea de bine, decât să ”lăsăm în voia sorții”, eu sugerez considerarea zilnică a factorilor de mai jos:

Conștientizare

Să evităm proiecțiile negative, gândurile și emoțiile dăunătoare, motivul principal este tocmai demersul voluntar de a opri proliferarea lor. Să nu dăm prilej unei stări de reverie prelungite deoarece poate deveni neplăcută și deranjantă la un momentdat, deoarece poate induce ori o stare de frustrare, ori împlinirea unor proiecte, planuri la modul ideatic, poate reduce abilitatea de a experimenta la propriu și chiar de a suprima motivația realizării concrete.

Să amânăm conflictele

Să ne distragem certurilor, conflictelor, dicuțiilor contradictorii, deoarece dimineața nu este momentul cel mai oportun rezolvării acestora. Dimineața, sunt activate frecvențele cerebrale alfa și practic nu suntem încă pe deplin conștienți, iar dacă am avut un somn nu tocmai bun însoțit poate de coșmaruri, starea negativă se poate transpune în atitudinea noastră, fără măcar să realizăm îi continuitatea.

Respir, deci exist!

Deschidem fereastra și respirăm conștient, aer curat. Cunoaștem din studiile de specialitate faptul că exercițiile de respirație, pranayama din yoga sau vipassana, sunt foarte eficiente în lupta cu stress-ul și ajută enorm reglarea activității sistemului respirator, circulator, digestiv și nervos. Respirația diafragmatică este una dintre cele mai cunoscute și indicate, procedură efectuată nativ de către bebeluși.

O baie de… soare

În templele Shaolin, călugării obișnuiesc să facă ”băi de soare”, iar dovezile empirice ne argumentează faptul că un interval de cca. 5-15 minute petrecut în contact cu razele solare, reglează deficitul de vitamina D, are efecte benefice asupra sănătății pielii, accelerează vindecarea și cicatrizarea, facilitează secrețiile de melatonină, hormon care în cantități ideale, corelează cu un somn mai bun dar și a testosteronului (”hormonul masculin”). În medicina tradițională chineză, se susține că expunerea la razele solare, întărește esența ”Jing”, componenta noastră fizică, materială.

Între paharul de apă și cana de cafea

Să ne hidratăm înainte de a ne cafeiniza. Recomandarea clasică este de 2l de apă pe zi, însă există formule mai concrete pentru hidratarea eficientă, ca de exemplu a bea 8 pahare de apă dealungul întregii zile, însă porționate după nevoie sau bunul plac.

”Dimineața mâncați precum un rege, iar seara, precum un cerșetor!”

Să luăm un mic-dejun consistent și sănătos, conform tradiționalului proverb, ”mâncați dimineața ca un rege, iar seara precum un cerșetor”. Masa de după trezire este bine să constea în cereale integrale, alimente bogate în calciu și proteine și fructe care să aducă un aport semnificativ de vitamine și minerale;

Practică meditația, posturi de yoga sau tai chi

Este important să medităm, să ne rugăm sau să practicăm exerciții de integrare minte-corp. Fie că ați învățat Yoga sau Tai Chi, fie că aveți un loc retras pentru rugăciune, ori pur și simplu vă ridicați din pat și începeți să meditați, toate aceste activități sunt extrem de benefice pentru dinamizarea stării de bine.

În opinia cercetătorului Martin Seligman, reiese importanța practicii religioase, ca stimulent al stării de bine și prosperității personale, iar rugăciunea reprezintă instrumentul ideal de conectare cu centrul ființei noastre.

Zâmbești, deci ești fericit!

Cercetările recente relevă faptul că râsul, voluntar sau nu, are beneficii enorme asupra stress-ului sau sistemului imunitar, potențând totodată și starea de bine prin eliberarea endorfinelor, neurohormoni ai fericirii. Puteți să vizionați un clip amuzant pe youtube timp de câteva minute sau pur și simplu să vă amintiți o boacănă pe care ați făcut-o și care mereu vă stârnește hohote de râs.

Un jurnal oniric

În trecut, obișnuiam să folosesc visele care pe un instrument de introspecție și autocunoaștere, momentan am renunțat la această activitate, pe care încă o consider eficientă. Când ne trezim, este bine să punem pe foaie scenariile, persoanele, simbolurile și emoțiile asociate cu acestea pe care le-am visat în noaptea respectivă, sau pur și simplu să facem un efort de a ne reaminti. În ce mă privește, nu susțin o interpretare mistică sau generală a viselor, ci mai degrabă un pur subiectivă, diferită de la individ la individ. Lumea onirică este foarte complexă și poate oferi adesea răspunsuri edificatoare cu privire la personalitatea noastră, planurile nesigure sau enigmele cu care ne confruntăm. Ne putem pune întrebări de genul ”Oare ce a vrut să îmi spună acel personaj ciudat care semăna cu Golum din stăpânul inelelor?”, ”Ce simțeam în momentul în care vedeam întinderea aceea nesfârșită de apă?”, ”Oare cu cine semăna acea femeie frumoasă îmbrăcată în prințesă, care se apropia ușor?”, ”De ce îmi aduce aminte acest loc? Parcă este familiar…”

”Cine se trezește devreme, departe ajunge!”

Lev Tolstoi era adeptul unui stil de viață strict, coordonat după reguli care aveau să îl ajute să devină unul dintre marii scriitori ai lumii. Un secret al productivității sale era tocmai momentul trezirii, care trebuia să fie cât mai matinal, de aceea zilnic la ora 5,00, acesta se deștepta și își începea activitățile.

Vizitați pagina evenimentelor și învățați să vă faceți viața frumoasă.

Gânduri bune, Adrian.

Daca ti-a placut articolul, ai ghicit ce trebuie sa faci in continuare pentru a citi si altele, chiar la tine in e-mail:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *