Lasă grijile… respiră!

Care este motivul principal pentru care trebuie să acordăm mai multă atenție respirației? Răspunsul este simplu: interesul pentru viață! Deci, tocmai pentru faptul că este procesul care menține viața, care face posibilă existența, secundă cu secundă, plămânii noștri primesc cantitatea necesară de oxigen pentru ca organismul să își desfășoare în mod optim fenomenele fiziologice și ca noi să ne simțim bine și să ne putem bucura de experiența fascinantă a vieții.
 
Pe plan psihologic, respirația conștientă a demonstrat faptul că aduce numeroase beneficii practicantului, studiile repetate efectuate pe practicanții Vipassana, Zazen, Pranayama Yoga, Mindfulness Based Stress Reduction etc. , care includ metode respiratorii au demonstrat numeroasele beneficii cu care ne poate înzestra o rutină zilnică bazată pe simpla acțiune de a inspira și expira în mod voluntar. Argumentul spiritual provine din experiența mistică a prințului Sidhartha Gautama, devenit mai târziu Buddha, care a obținut starea de Nirvana practicând ceea ce adepții budhismului numesc Anapana Sati, o tehnică de meditație bazată pe observarea non-critică a propriei respirații.
În principiu, un adult care cântărește 70 de kg, are o frecvență respiratorie de 12 ori pe minut. Luând în seamă faptul că 60 de minute înseamnă 1 oră, o zi de 24 de ore ar fi echivalentul a 17.820 de respirații, cu toate acestea, cantitatea de aer ingerată variază de starea de relaxare la cea de efort.
Se spune că în cazul unor yoghini, exista ideea conform căreia frecvența respirației determina durata vieții.
Când ne confruntăm cu perioade dificile și stressante ale vieții, ritmul cardiac este în creștere, simțim prezența tensiunii la nivel muscular, iar respirația este dezordonată, superficială și mai rapidă, efecte ce pot determina de la dezechilibre minore până la declanșarea unor afecțiuni problematice.
Se poate spune, că într-o anumită măsură, suntem pe de-o parte (biologică) condiționați să respirăm, iar pe de alta (moral) suntem responsabili să o facem corect, chiar dacă specificul socio-cultural nu ne-a învățat cum să facem efectiv asta.
Reactivitatea emoțională este un factor perturbant al vieții noastre. În viața noastră de zi cu zi, în tornada de gânduri și emoții cu care ne dirijăm activitățile uzuale viteza de răspuns crește vertiginos. Suntem bombardați la propriu cu stimuli, fie ai realității interne (e.g. dureri; amintiri dureroase; proiecții utopice despre cum ar trebui să fie viața), fie ai realității exterioare (e.g. butonul roșu din dreapta-sus a facebook-lului care ne anunță o nouă notificare; partenerul de viață care ne învinovățește pentru că nu i-am cumpărat cadoul dorit de Ziua îndrăgostiților etc.), la toate răspundem în pripă, în grabă, inconștient, în absența liberului arbitru pe care îl aclamăm ca fiind sursa alegerilor noastre. Cât de liberi suntem oare cu adevărat? Suntem deci în deplinătatea aptitudinilor de ordin decizional?
… așadar, abilitatea alegerii conștiente fiind distorsionată și prin urmare, inconștientă, luăm în considerare antrenamentul conștiinței, unde respirația joacă un rol extrem de important, dacă nu decisiv, deoarece este reflexul fiziologic necondiționat care nu numai că întreține viața, ci și reduce anxietatea și viteza reacțională, echilibrând instanțele conștiente cu cele inconștiente. Prin urmărirea din postura de martor a respirației, aducem la suprafață, de la nivelurile abisale ale ființei, gândurile, emoțiile dureroase și chiar cauzele pentru care suferim, adesea, efecte ale unor traume ori convingeri sedimentate în sufletul nostru care ne-au însoțit catastrofa vieții noastre, asemeni sindromului Stockholm, unde ne iubim agresorul, numai că daunele și violențele sunt mereu provocate propria persoană.
Acesta este motivul pentru care am conceput cursul Cele Zece Respirații Tibetane pentru Sănătate și Vitalitate  bazat pe experiența lui Ding Le Mei în Tibet, tocmai pentru a intra în posesia unei ”comori” existențiale, care întrunește unele dintre cele mai importante metode de respirație pe care le-am practicat până azi, tocmai pentru a vă împărtăși din experiența și cunoștințele mele. Multe dintre aceste metode sunt cunoscute, iar multe mai puțin dezvăluite publicului larg, ori adesea sunt prezentate în sub alte denumiri. Important este faptul că astăzi, puteți să vă bucurați de învățarea acestora și includerea în ritualurile zilnice cu suport și ajutor din partea mea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *