Meditația ca stare de conștiință extinsă

Știința de astăzi interpretează meditația în termeni de stare existențială (i.e. mindfulness informal), set de practici specifice cu ajutorul cărora se accesează zone cerebrale mai profunde. Ne distragem de la ideea de a privi psihicul ca o structură compartimentată și nivelară, ale cărui camere sunt dispuse într-o manieră gradată, evolutivă, cu un inconștient abisal și o conștiință de apogeu, ci mai degrabă a percepe o imagine de ansamblu asupra particularităților bio-psiho-comportamentale care se petrec în urma activității de meditație. 

Creierul uman dispune de oscilații care corespund activităților generale pe care le efectuează în cele 24 de ore normale de viață. În principiu, viața unui om, decurge formal, după cum urmează, (1) trezire, (2) activitate și (3) somn, care pot fi înțelese prin constanta succesivă efort-relaxare, anume, grade diferite de efort și respectiv de relaxare. Deplasarea pe acestă scală existențială presupune experimentarea unor stări de conștiință explicite, care descriu acțiunea noastră la un momentdat. Așadar, în momentul trezirii, când suntem încă în starea de reverie și deci, uloară-visare, funcționăm pe frecvențele Alfa de conștiință, ceea ce înseamnă că nu suntem treziți pe deplin. Odată cu începerea zilei propriu-zise frecvențele urcă în jurul a 14-26 Hz astfel încât intră în funcțiune undele Beta. care sunt responsabile de acțiune, efort intens, concentrare pe task, dar și cu prezența fațetei pozitive a stress-ului, eustressul, sau a celei negative, distressul. Există mai multe teorii care privesc exact situarea frecvențelor măsurate în ciclii/secundă, mai jos redau una dintre acestea:

(1) Frecvențe Gamma (30-100 Hz) hiperactivitate; învățare activă; stare oportună achiziției de informații; suprastimularea cauzează anxietatea
(2) Frecvențe Beta (13-30 Hz) stare uzuală diurnă; stare de alertă cu sursa în cortexul prefrontal; analiză; planificare; gândire analitică
(3) Frecvențe Alfa (9-30 Hz) calm; pace interioară; centrare; emisferele cerebrale; apar în timpul asanelor de yoga și în perioada de început a meditației
(4) Frecvențe Theta (4-8 Hz)  stare meditativă avansată; procese intuitive; abilitatea de a vizualiza cu claritate;
(5) Frecvențe Delta (1-3 Hz)   asociate cu starea de somn profund REM

În opinia lui Cahn & Polich (2006), meditația activează frecvențele corticale de tip alfa și theta. Cercetările cu ajutorul instrumentelor de neuroimagistică (i.e. fMRI- rezonanță magnetică) aduc argumente solide în privința stimulării unor arii precum cortexul cingulat anterior, cortexul frontal și prefrontal, prin creșterea activității metabolice și fluxului sangvin corespunzător acestor compartimente cerebrale. Totodată, s-a observat și diminuarea activității centrului fricii și panicii (i.e. amygdala).

Unul din efectele de luat în seamă al meditației, fie că vorbim de metodele tradiționale Vipassana, Zazen, MBSR etc. conduc către faptul că intervalul reacțional se slăbește considerabil, ceea ce înseamnă enorm pentru omul contemporan, care adesea, stressat ori anxios fiind, nu își poate stăvili emoțiile distructive și acționează inconștient. Prin meditație reluăm procesul de învățare a modului în care răspundem la acțiunile rutiniere, la conștientizare momentelor în care ne dispersăm energia inutil și când procrastinăm. 

În momentul în care dispoziția interioară capătă configurația specifică unui meditator tipic, atunci devenim conștienți de cel mai propice mod în care trebuie să ne comportăm în conformitate cu situațiile de viață, deoarece creierul nostru, funcționează pe frecvența cea mai benefică pentru ca noi să alegem matur și înțelept.

practici ale prezenței conștiente.

Respirație conștientă. observarea non-critică a procesului de respirație. Prin simpla atitudine de a sesiza ca un martor procesul ciclic al respirației, a aerului care intră și iese pe nări, ori a mișcărilor abdominale, accesăm starea de mindfulness;

Atenție conștientă asupra sarcinilor uzuale. A medita înseamnă a antrena abilitatea de a trăi plenar, adică în momentul prezent. De aceea, putem foarte bine să urmărim direcția atenției în timpul zilei, la plimbare, la serviciu sau când butonăm telefonul.

Tehnici Minte-corp. Yoga, Tai Chi, shaking-ul, tappingul dezvoltă enorm această minunată abilitate. La cursurile specializate, veți învăța cele mai complexe tehnici de integrare minte-corp în scopul de a completa și desăvârși practica prezenței conștiente.

Pentru înscrieri pentru cursuri, seminarii și workshop-uri, accesați pagina Evenimentelor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *