in Spirit

Cele mai eficiente strategii psihologice pentru a dizolva anxietatea cauzata de Coronavirus

In urma cu doua luni am intrat intr-o transa hipnotica iar la intrebarea “Daca ai regiza un film, care ar fi acela?” am raspuns “The Walking Dead”. Fie ca aruncasem o privire peste perdeaua viitorului, fie ca doar eram fascinat de un scenariu pseudo-apocaliptic, intrebarea pe care ti-o pun este? Suntem mai zombie acum, sau eram mai zombie inainte?


Observam zilnic cum numarul de cazuri de SARS-COV-2 si implicit COVID-19 se inmulteste in mod exponential dar si din cauza masurilor de limitare a libertatilor cetatenesti luate de guvernele lumii, pentru unii dintre noi este mai dificil sa ne impacam cu ideea ca da, suntem “inchisi” in propria noastra casa si pur si simplu nu cunoastem cum vor decurge lucrurile in viitor. 

Intrebari referitoare la sanatate si siguranta precum “Oare voi fi bine?” , “Cei dragi vor trece peste asta cu bine?”, “Acest moment ma va afecta financiar, economic?” — pot fi coplesitoare atata vreme cu dam drumul scenaritei mentale. 

Anxietatea se refera la “a te teme de ceva ce inca nu s-a intamplat”. Anxietatea apare atunci cand proiectezi in viitor niste experiente traumatice ale trecutului. Intr-adevar, unii dintre noi au o potential mai ridicat de a dezvolta panica si anxietatea, insa aceste predispozitii nu sunt neaparat scuze pentru a nu ne asuma responsabilitatea fata de ceea ce se intampla aici, acum.

#1 Incepe sa tolerezi incertitudinea 

Exista un muschi mental foarte interesant pe care m-am gandit sa il denumesc:  lb. lat. “tolerantia dubitationem” = trad. toleranta incertitudiniiLa fel ca orice muschi, daca nu este antrenat se atrofiaza, iar fibrele lui componente se dezvolta prin efctuarea unor exercitii ca:

  1. redu contactul cu social-media cu grupurile, siturile sau persoanele care sustin cresterea anxietatii (e.g. conspirationism; fake news etc.);
  2. ai nevoie de un raspuns? nu trimite imediat mesaj pe WhatsApp prietenului/prietenei;
  3. i-ati un avant in viata fara a verifica toate amanuntele calatoriei;
  4. cerceteaza cat mai rar statistile si stirile despre “starea natiunii”

Omul modern gasind certitudinea pe care omul din trecut o tot cautat-o nu a realizat ca astfel raspunsul se poate transforma in problema atunci cand apar crize sociale, financiare etc. Daca omul din trecut nu cunoastea confortul de a gasi hrana la cinci minute de locuinta, la supermarket, cel de astazi a considerat o problema solutionata “mancarea” pentru care nu mai avea niciun rost sa se lupte pentru a o procura. Pe langa beneficiile confortului urias al omului modern exista si parti negative precum plafonarea si lipsa dezvoltarii.

#2 Care este DE CE-ul tau?

Nimic nu este intamplator, o spun eu, o spun pana si oamenii de stiinta prin teoria haosului1 sau a lebedei negre2. Asadar, pentru mine este un moment important de a practica mai multa yoga, de a crea mai mult si de a-mi reevalua obiectivele si armonia pe care o am in raport cu valorile mele interne.

Care este acel “De Ce?” care te motiveaza pe tine? Ce iti aduce acest moment? Priveste imaginea de ansamblu! Te poti angaja de acum pentru o luna-doua intr-un proiect pe care l-ai neglijat mult timp si care iti aduce satisfactie.

#3 Rezilienta umana nu ar trebui sa fie subestimata!

Oamenii sunt capabili sa gaseasca acele parghii de a se autosustine in conditii de criza extrem de bine. Astazi, ne-am neglijat enorm aceasta calitate imensa pe care o avem din cauza faptului ca vietile noastre erau “mai usoare” si aveam un grad foarte ridicat de confort si siguranta. Ar fi bine sa nu uitam faptul ca in timp, am reusit sa trecem ca specie peste evenimente mult mai grele si tulburatoare precum razboaiele mondiale, revolutii sangeroase, epidemii de holera, ciuma bubonica sau gripa spaniola. 

Iata-ne aici! Iata-ne Impreuna! Fii constient ca esti mult mai rezilient decat iti poti imagina!

#4 Ai mai multa grija de tine

Acum poti sa iti reevaluezi dieta si nutritia, ai destul timp sa practici mai multa yoga si meditatie. Yoga este un panaceu foarte puternic care intareste mintea si trupul, consolideaza sistemul imunitar si energetic actionand la nivel subtil si profund. Deasmenea poti sa lecturezi mai mult, sa te documentezi mai mult despre aria ta profesionala, posibilitatile sunt nelimitate.


Daca ai nevoie de indrumare specializata pentru a-ti echilibra dosha (tipologia subiectiva energetica), te pot sustine intr-o clasa privata de yoga si meditatie cu exercitii care aduc echilibru si pace in interior.


#5 Anuleaza paradoxul anxietatii

Carl Jung spunea “What you resists persists” – facand referire la raportul dirct proportional dintre anxietate si efortul de a o invinge. 

Premisa 1 Anxietatea este un “dusman” de care trebuie sa scapi
Premisa 2 Anxietatea este un “prieten” care te invata o lectie existentiala

In premisele de mai sus, tot ce difera este “dioptria” – lentila prin care privim realitatea. Daca ne situam in paradigma 1. atuci viata este un razboi, un calvar cauzat de o parte din noi care se teme. Daca te afli in mijlocul paradimei 2. atunci esti constient de faptul ca nu te poti lupta cu tine si avand un dusman la drum cu tine nu poti sa ajungi la capat teafar, in schimb alaturi de un prieten, ai un adevarat camarad de drum. 

Multa iubire, A.

 

 

 

Leave a Reply

Write a Comment

Comment

avatar
  Subscribe  
Notify of