”Ce fac” oamenii speciali – listă de abilități

0 comentarii

Nu mi-e frica de cel ce stie sa dea 10.000 de lovituri, ci sunt speriat de cel ce a repetat o singura lovitura de 10.000 de ori ! – Bruce Lee

Care sunt caracteristicile care diferențiază un om superior de unul mediocru? Din punctul meu de vedere fiecare om este special, în sensul în care posedă niște caracteristici unice, definitorii, aceasta este și concepția tradițional-spirituală iudeo-creștină, care susține că fiecare dintre noi suntem copiii lui Dumnezeu, buddhiștii, deasemenea, au credința că în fiecare dintre există un ”arhat”, însă știința, prin reprezentantul ei, J. Kaufman, autorul best-sellerului ”Personal MBA”, nu este de aceeași părere și redă o listă specială cu 12 abilități de bază pe care dacă le vei îmbunătăți, îți va crește cu siguranță popularitatea, eficiența și consistența personalității. Iată-le:

  1. Asimilarea de informații: cum să găsești cea mai relevantă informație, să reții esențialul ca mai apoi să o folosești în propriul avantaj sau pentru echipa ta. În cazul informațiilor, accentul se pune pe calitate!
  2. A scrie: comunicarea de idei și gânduri prin intermediul scrisului în mod clar și concis. Prin cultivarea ”artei de a scrie” putem atât plia informațiile pe cu ușurință pe personalitatea celorlalți, dar îi putem deasemenea influența în acest fel. În ce privește scrisul, slavă Domnului, este scris în genele mele, încă de mic am participat la concursuri și am publicat în reviste.
  3. A vorbi: comunicarea către ceilalți a propriilor idei, gânduri,convingeri și valori într-o manieră simplă și clară. Prin această abilitate putem acapara atenția unei mase mari de oameni. Atenție la ”cursurile toastmasters!” 😛
  4. Matematica: stăpânirea aritmeticii, geometriei, calculelor și disciplinelor asociate printre care desigur, statistică, analiză și rezolvare de probleme. Recunosc că nu am fost un elev extraordinar la matematică, însă nu am avut nici mentori prea… extraordinari… de-abia în facultate mi s-a trezit pasiunea pentru statistică pe care încă o studiez. Deasemenea, folosesc elemente primare de contabilitate pentru a-mi întreține în parametrii optimi firma.
  5. A lua decizii: identificarea problemelor, oportunităților, focusarea pe ceea ce este important și esențial, evitarea greșelilor celorlalți și a învăța să stăpânim incertitudinea. Aici paradoxul este că NU este mult de lucrat, ci este nevoie de hotărârea promptă din documentație și analiză pentru a trece la treabă luând decizia corectă.
  6. Rapport: vizează interacțiunea cu ceilalți astfel încât să te placă, respecte și să aibă încredere în tine. Personal, am început să aplic raportul conștient cu oamenii cu care intru în contact de mai bine de 4 ani și de vreo 2 a devenit un skill care se întâmplă de la sine, în mod automat.
  7. Rezolvarea conflictelor: anticiparea problemelor înainte ca acestea să apară și îmbunătățirea comunicării cu echipa. Găsește strategii prin care să devii eficient în motivarea altora, în aplanarea conflictelor.
  8. Predicție: simularea ipotetică a unui scenariu, pregătire pentru situații problematice.
  9. Planificare: stabilirea pașilor necesari pentru a atinge un obiectiv dar și implementarea resurselor necesare astfel încât fiecare secvență să se desfășoare optim.
  10. Conștiință de sine: perceperea și schimbarea stărilor emoționale după bunul plac. Exemple de resurse demne de manipulat: nivelul de energie, managemment, voință și concentrare.
  11. Relații interpersonale: înțelegerea și recunoașterea persoanelor care reprezintă potențali prieteni, a face netowrking strategic, înțelegerea principiului cauză-efect relațional. Relațiile trebuie să fie eficiente, adică de tip WIN-WIN, nu macchiavelice în care se încheagă în vederea atingerii scopurilor personale.
  12. Dobândirea abilităților: simplificarea conceptelor dificile și învățarea unor strategii de  achiziție într-un timp cât mai scurt a  abilităților prin găsirea resurselor necesare.

Eu aș fi de părere căpe lista de abilități musta have trebuie să intre și următoarele:

Recomand pentru învățarea skill-urilor, studiul ciclul învățării. Un skill pentru a fi învățat trece prin 3 stadii, primul nu este inclus pentru că este stadiul în care încă nu ai intrat în niciun fel de contact cu informația și nici nu te afli în posesia acesteia (i.e. Nu știi că nu știi)

  1. Incompetenta inconstienta (Nu știi că nu știi)
  2. Incompetenta constienta (Ești conștient că nu știi)
  3. Competenta constienta (Skill-ul se devoltă dar te ghidezi după un plan)
  4. Competenta inconstienta (Face parte din tine, by-default).

Bibliografie:

Whitmore, S. J. (1996). Coaching for performance. N. Brealey Pub;

http://joshkaufman.net/core-human-skills/.

Articol publicat în categoria: Spirit
Vezi și alte articole care ating subiectul: , , , ,

Comentarii

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

Recomandări:

Mă găsești și pe: