Mindfulness: o stare, o experiență, un mod de viață

0 comentarii

Acum 7 ani am luat contact cu meditația Vipassana care este în mod generic numită Mindfulness în Occident. Motivația pentru am luat această atitudine a fost una internă și a fost un moment din acela de cotitură în care am simțit necesitatea unei schimbări. Descoperirea acestui concept, dar

mai ales practica avea să îmi schimbe viața. Mindfulness are mai multe definiții dar este considerată de Kabat-Zinn, unul dintre pionierii meditației în Statele Unite, a fi de fapt efortul de a dezvolta în mod conștient capacitatea de a trăi în prezent. Mindfulness este adesea asemuit exclusiv cu o metodă de meditație. Foarte adevărat, pentru că această practică este numită ”formală” și se rezumă la ședința zilnică de meditație într-o postură statică. Aspectul ”informal” al practicii înseamnă să permitem să se întâmple. Numită și ”Starea de prezență conștientă”, mindfulness este un mod viață, unul conștient.

Mindful sau Mind Full?

Cât de conștienți suntem noi oamenii? Pentru a observa acest lucru este bine să înțelegem cât de inconștienți suntem de fapt.

Deobicei mintea noastră creează o membrană care filtrează realitatea și o modelează după experiențele din trecut, emoții, așteptări și convingeri. Această stare este opusul mindfulness întrcât realitatea care apare prin această membrană este una distorsionată în care vedem doar ceea ce vrem sau ceea ce nu vrem noi să vedem.

Beneficii & Efecte

Cercetările din ultimii ani au demonstrat în repetate rânduri eficiența meditației. Unele dintre efectele notabile sunt:

  1. Îmbunătățirea imunității: sistemul imunitar se fortifică în urma practicii constante;
  2. Stare de bine: persoanele care practică meditația mindfulness sunt mai fericite și mai mult decât atât, deprind starea de bine în momentul prezent fără să fie nevoie neapărat de împlinirea unor obiective sau dobândirea unor bunuri;
  3. Neuroplasicitate: s-a demonstrat că țesutul cerebral este extrem de plastic și că meditația este asociată cu o densitate mai mare a materiei cenușii din creier dar și activarea cortexului prefrontal. Pe de altă parte cercetătorii au constatat deasemenea și diminuarea activității amgdalei, centru cortical asociat cu teama;
  4. Atenție și concentrare: meditația este recunoscută pentru îmbunătățirea abilităților cognitive. Practicanții dobândesc astfel niveluri ale concentrării mult mai crescute decât celelalte persoane.

De la practică meditativă la cercetare științifică

În anul 2014 am conceput un studiu în care am analizat impactul pe care meditația mindfulness îl are asupra stării de bine. În urma studiului am observat diferențe semnificative între eșantioanele testate. De exemplu, eșantionul care practica meditația cel puțin 30 de minute pe zi a prezentat o stimă de sine mai crescută, relații mai pozitive cu persoanele din jur, sentimentul de împlinire personală dar și experimentarea emoțiilor pozitive în viața de zi cu zi. Practic, meditația acționează ca o forță motrice asupra stării de bine și succesulul personal resimțit în sfera psihologică și socială a practicantului.

Am fost plăcut surprins să aflu ulterior că articolul a fost publicat și într-un jurnal colectiv de Psihologie pozitivă, o zonă nouă în psihologia românească. Este un sentiment pe cât de plăcut pe atât de greu de descris în cuvinte aține în mâini o carte în care sunt cuprinse roadele muncii tale. De aceea sunt destul de rezervat în manifestări.

Concluzii

Înainte de a experimenta în plan personal beneficiile meditației, este bine să luăm aminte la trei dintre cele 3 concepte de bază ale mindfulness-ului:

drawit-diagram

  1. Intenția: se referă la motivul pentru care vrei să fii prezent și conștient. Există varii motive pentru care ai dori să faci asta, de exemplu ai vrea să reții ce cumpărături ai de făcut fără a-ți lua o listă după tine, vrei să îți îmbunănățești imunitatea etc.;
  2. Atenția: înseamnă că este necesar să fii concentrat doar pe momentul prezent;
  3. Atitudinea: să nu te mai lași furat de tentațiile pe care ți le trezește gândul la experiențele din trecut ori așteptările pe care le ai față de viitor. Pe scurt ”Să fii detașat!

Cel puțin 30 de minute de meditație mindfulness pe zi pot face minuni. Este nevoie de puțină motivație de a trăi în prezent detașați și în deplină acceptare față de ceea ce se întâmplă în realitatea de zi cu zi.

Astăzi, țin seminarii speciale în care aduc la cunoștință cele mai eficiente metode de a deprinde starea de prezență conștientă în arii importante ale vieții noastre: în timp ce ne facem munca la serviciu, în relația cu partenerul de viață, în perioadele de studiu intens sau chiar în momentele în care ne simțim singuri și avem impresia că lumea se prăbușește peste noi, momente  din care cumva, în mod paradoxal, învățăm cel mai mai mult despre nimeni altcineva decât despre noi înșine.

 

Articol publicat în categoria: Mind
Vezi și alte articole care ating subiectul: , , ,

Comentarii

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

Recomandări:

Mă găsești și pe: