Starea de Flux (”Flow State”)- Secretul Angajamentului

0 comentarii

 Conceptul de Flow este utilizat de Psihologia pozitivă până la refuz începând cu Csikszentmihalyi care descoperă Starea de Flux prin observația sportivilor de performanță care se descriau în condiții asemănătoare în timpul activității (e.g. contopire sine-mediu; stare de fericire deplină etc.).

Starea de Flux se referă pe scurt la o stare în care individul se contopește cu ceea ce face, este profund implicat în sarcina pe care o desfășoară fără să admită și alte distrageri. Un aspect interesant al stării, este motivația, care provine din interior, din procesul coerent al activității.

Care sunt consecințele accesării Stării de Flux?

  1. Productivitate crescută: oricât am vrea să credem că suntem în stare să facem două lucruri de-o dată, studiile nu admit această falsă credință care este pe de altă parte și sursa accidentelor la locul de muncă, lipsei de eficiență etc.
  2. Stare de bine/Fericire: persoanele care accesează starea de flux simt o stare de bucurie și entuziasm. Atenția orientată către stimulii relevanți ai acțiunii aduce cu sine o serie de beneficii printre care putem să enumerăm și senzația de recompensă care provine din eficiența de care am dat dovadă… pregătind cartofi, de exemplu;
  3. Absența senzației de plictiseală: Plictiseala poate apărea în mai multe moduri, într-o activitate, la cursuri sau chiar în timp ce ne plimbăm cu partenerul. Motivul este foarte simplu, dacă ne observăm în astfel de situații, putem spune că atenția noastră NU urmărește activitatea, nu urmărește discursul profesorului sau atitudinea prietenei care tot îngână ceva acolo.

Caracteristicile Stării de Flux

  1. Concentrare pe momentul Prezent;
  2. Se pierde conștiința de sine (i.e. adică tot ce rămâne/contează ești TU și ACTIVITATEA);
  3. Simțul controlului;
  4. Percepția distorsionată a timpului (i.e. ”Nu știu când s-a făcut ora X”);
  5. Motivație intrinsecă prin recompensa oferită de activitate;

Cum accesăm Starea de Flux

Pentru a intra în starea de flow, trebuie să avem în vedere:

  1. CE și CUM să facem;
  2. A cunoaște PROGRESUL pe care îl facem dealungul activității;
  3. Dificultatea sarcinii: a fi în echilibru cu aptitudinile noastre (i.e. nu o să intri în flow încercând că rezolvi exerciții avansate de fizică cuantică atâta timp nu ai cunoștințele necesare)
  4. Concentrează-te intens pe sarcină si deconectează-te voluntar de la alte activități (i.e. închide pagina de FB; uită că ieri te-ai certat cu X).

SECRETUL! Secretul stării de flow este ATENȚIA. Orientează-ți atenția voluntar asupra activității, pare greu, pentru că ai fost învățat să nu te concentrezi profund, ci să fii într-o stare de alertă în prezența unor factori anxiogeni reprezentați sub diferite forme: ex. profesorii cu metodele lor agresive; iluzia lipsei de timp; teama de eșec și mulți alți factori care nu te-au lăsat să fii tu însuți.

La un anumit nivel de abstractizare, omul este una cu a face. A face (orice), înseamnă a-ți manifesta amprenta subiectivă în experiența vieții acesteia. Starea de flux este mai mult decât atât pentru că în această stare dispare granița dintre Sine și Mediu, adică pur și simplu devii una cu experiența ta.

Atenție! Fluxul nu este Mindfulness, pentru că în starea de flux există obiective explicite, iar Mindfulness înseamnă pur și simplu observația experienței prezente într-un mod conștient.

Evită distragerile care te scot din starea de flux

Distragerile posibile sunt:

  1. Apatia: apare atunci când abilitățile pe care le ai sunt scăzute, dar și dificultatea sarcinii este deasemenea scăzută (e.g. elevul nu a știut cum să rezvolve problema cu dificultate foarte ridicată de la examenul de bacalaureat).
  2. Plictiseala: atunci când nivelul de performanță este înalt, nu o să mai joci fotbal ca un amator, ai nevoie de competitori pe măsură, altfel te-ai plictisi. Un boxer profesionist nu se poate lupta cu amatori, nu îl interesează și nici nu îl ajută, el vrea să facă performanță;
  3. Anxietatea: surescitarea maximă conduce la o stare de anxietate care întrerupe iarăși starea de flux.

Flow diagram

Caracteristicile situațiilor distractive:

Situație Skill Sarcină/Provocare
Apatie Scăzut Scăzut
Plictiseală Mediocru Scăzut
Relaxare Înalt Scăzut
Control Înalt Mediocru
Grijă Scăzut Mediocru
Anxietate Scăzut Provocatoare
Arousal Mediocru Foarte provocatoare

Intră în starea de Flux (Schemă de lucru)

Pasul 1: Provocarea

Pasul 2: Echilibru Skill & Sarcină

Pasul 3: Obiective

Pasul 4: Concentrarea

 

Cu drag.

 

Articol publicat în categoria: Spirit
Vezi și alte articole care ating subiectul: , , , ,

Comentarii

Comments are closed.

ABONEAZA-TE

We keep your data private and share your data only with third parties that make this service possible. Read our Privacy Policy.

Mă găsești și pe:

Call Now ButtonBook