Trei modele simple de ancorare ”mindfulness” + bonus

1 comentarii

”Viața nu înseamnă să astepți ca furtunile să treacă, ci să înveți să dansezi în ploaie”

– Vivian Greene

(1) RAIN. (i.e. Recognise the stimulus; Allow the feelings; Investigate with kindness; hold in Natural awareness) este un model de accesare a stării de mindfulness dezvoltat în urmă cu 20 de ani de Michele McDonalds. Îl recomand pentru două motive:
1. Este foarte practic;
2. Aduce plusul de compasiune din filosofia budistă.
Acronimul RAIN a apărut inițial dub denumirea de ”RAIN of Compassion” și continuă să funcționeze și astăzi în rândul practicanților.
Aș nota și faptul că este o metodă foarte utilă persoanelor raționale.
R- Recunoaște (ceea ce se întâmplă)
A- Acceptă (experiența așa cum este)
I- Investighează (cu bunătate ce simți/gândești)
N- Non-identificare (detașare de experiența respectivă prin conștientizare)

 

(2) SNAPP. Acest model este preluat de situl www.mindful.org și este extrem de simplu de aplicat și, în plus conține toate elementele importante mindfulness (i.e. observație -corp – minte -, acceptare, compasiune).

S (Stop- ceea ce faci în momentul în care ai fost ancorat negativ de un gând/situație)

N (Notice ceea ce simți în corp, ceea ce gândești)

A (Allow– lasă să se întâmple, fără să judeci)

P (Penetrate– senzațiile din corp cu respirația)

P (Prompt– pe tine însuți spre o acțiune plină de compasiune)

(3) DiSCO (un model al angajamentului total). Există și un alt model asemănător elaborat de autorul și speakerul Allan Seale, și presupune 5 pași:

D (Drama– a se simți durerea provocată de ceea ce altcineva a făcut sau spus despre propria persoană)

S (Situation– problema reală care necesită rezolvată)

C (Choice– abilitatea de a ne raporta față de problemă)

O (Oportunity– de a face schimbările necesare).

Oamenii, pot rămâne deobicei captivi la primul nivel, cel al ”Dramei”, însă odată cunoscute și făcute ajustările necesare, se poate avansa și depăși stadiul incipient negativ.

Un alt model mi l-a sugerat o utilizatoare Facebook, este extrem de frumos și sugestiv: (4) C.A.L.M. (i.e. Centred Aware Loving Moderate). Ne putem construi chiar noi înșine, propriile modele de self-adjustement, întrucât avem strategii diferite de ancorare, sau se poate adopta (n. ar fi ideal) una din metodele expuse în acest articol.

De ce este bine să avem un model de orientare? Pentru că deobicei, tindem să devenim iraționali, emotivi, să nu pornim în căutarea unei soluții viabile a problemei cu care ne confruntăm. Aceste modele pot fi folosite și înțelese ca fiind ”instrumente cognitive” care ne ajută să ne redirecționăm atitudinea spre claritate și echilibru.

 

 

Articol publicat în categoria: Mind
Vezi și alte articole care ating subiectul: ,

Comentarii

1
Leave a Reply

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Yuan Qi: Energia Primordială a Compasiunii | Adrian C. BĂJENARU Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
trackback

[…] taoiste, nu un guru, nu un maestru, ci noi înșine în fiecare zi, prin alegerile pe care le facem moment cu moment. De aceea, avem astăzi metode foarte eficiente de cultivare a energiei Yuan Qi, a compasiunii, […]

Recomandări:

Mă găsești și pe: